Beweging!

Gezondheidstip van de week!
Deze week: bewegen tijdens je werkdag...

Ons zittende leven vergroot de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en sommige vormen van kanker. 
Het wordt daarom ook wel ‘het nieuwe roken’ genoemd. Meer bewegen kan de kans op deze aandoeningen verlagen, bevestigt een grootschalig reviewonderzoek. 
En daarmee kunnen we het best op het werk beginnen.

Het advies is dat werknemers bij bureauwerk in eerste instantie moeten streven naar twee uur per werkdag staan en licht bewegen. 
Dit kan bereikt worden door zittend werk regelmatig af te wisselen met staand werk, bijvoorbeeld door verstelbare bureaus te gebruiken of korte actieve pauzes in te lassen.

Maar het kan ook simpelweg door ieder zittend uur even recht te staan van je bureaustoel en 1 minuutje intensief te gaan bewegen. Dit kunnen bewegingen zijn zoals 'de plank', 'crunches', 'lunges', 'squats', enz. 
1 min per uur is zeker voldoende.
Let er hierbij wel op dat je het eerste uur na een maaltijd liever lichte oefeningen uitvoert (want je lichaam is nog steeds bezig aan het verwerken van je maaltijd) en zo de intensiteit opvoert. Net voor de maaltijd mag de minuut beweging zeer intensief zijn! (bv burpees).

Komaan, waar wachten we op? 
Aan de slag! Hup hup hup! ????