Omgaan met stress

Gezondheidstip van de week: omgaan met stress!

“Stress is volkomen normaal en het hoort bij het leven”, zo vindt de Duitse wetenschapper Tobias Esch. 
Echter hoeveel stress is nog gezond? 
En hoe voorkomen we dat we eraan onderdoor gaan?

1. GA SPORTEN
Voel je spanning? Niets werkt beter dan een stevig potje sporten. Dankzij de beweging maak je endorfines – ook wel gelukshormonen genoemd – vrij. Ze reduceren stress en geven je een vrolijk gevoel. Tijd om die sportschoenen aan te trekken dus.

2. PLANNING
Geeft koken jou veel stress? Of andere zaken? 
Probeer op voorhand je dag, je week te plannen. 
Maak een weekplan op, plan in wanneer je gaat koken, als voorbereiding van je weekavonden waar je het anders toch zo druk hebt. Planning brengt RUST.

3. STOP MET MULTITASKEN
Eén van de grootste bronnen van stress: multitasken. 
Zet daarom de notifications van je mail uit, meld aan collega’s wanneer je niet gestoord wilt worden en scroll niet constant door sociale media. 
Zet ook je sociale media aan de kant wanneer je aan het werk bent.
Je zult een gevoel van rust ervaren én productiever zijn.

4. ROEP HERINNERINGEN OP
Je kent ongetwijfeld dat gevoel, je ziet een foto van je laatste reis en er verschijnt meteen een glimlach op je gezicht. Heerlijk, toch? Roep dus die herinneringen aan je laatste reis op. Maak een album met de mooiste kiekjes, zet een foto op je bureau óf boek gewoon alvast een nieuwe reis om iets te hebben om naar uit te kijken.

5. NOTEER JE 'TO DO'
Soms zit je hoofd zo vol, dat je het vaak "niet meer weet". Hou een 'to do-lijst' bij. Eventueel op de notities in je gsm. Telkens er iets in je hoofd komt dat je nog moet doen, of wanneer iemand iets aan je vraagt, dan zet je het op de lijst. Eventueel ook een boekje met balpen naast je bed leggen. Op een vast tijdstip kijk je dan naar je to do's en probeer je die af te werken.
Het feit dat het al is opgeschreven en je het niet meer allemaal hoeft te onthouden, zal je al veel meer rust geven.

6. NEEM TIJD VOOR JEZELF
Natuurlijk heb je het druk! Maar dat is geen excuus, neem die broodnodige tijd voor jezelf af en toe. Gouden tip: blokkeer een uurtje in je agenda, net zoals je vergaderingen of belangrijke sociale activiteiten plant. Gebruik dat uur om iets te doen wat jij leuk vindt: neem een ontspannend bad, lees een boek of ga gezellig met vriendinnen weg. Alles kan, als jij er maar zen van wordt.

7. SCHRIJF HET VAN JE AF
Houd net zoals vroeger een dagboek bij, je kunt zelf kiezen wat je graag noteert. Zo schrijf je stress van je af. Weet je echt niet goed wat schrijven? Noteer dagelijks drie dingen waarvoor je dankbaar bent die dag. Het tovert meteen een glimlach op je gezicht en helpt je positiever in het leven staan.

Misschien lijkt dit allemaal wel logisch, maar het is vaak niet zo evident om deze 7 tips toe te passen in het dagelijks leven.
Hoe dan ook, gebruik de tips, maar fixeer u er niet te fel op, zodat u er geen stress door krijgt...! ????????