Vijf voor je lijf!

1.  Papaja
Een van de bekendste op de lijst. Papaja is een rijke bron van het enzym papaïne, dat voedingseiwitten splitst in aminozuren en peptiden. Deze worden vervolgens gemakkelijk door het lichaam opgenomen. Daarnaast heeft papaïne een zetmeelsplitsende functie en dat kan zeker geen kwaad als je overwegend zetmeelrijk eet. Papaja kan het best vijftien tot dertig minuten voor een maaltijd gegeten worden om optimaal te profiteren van zijn enzymatische werking.

2.  Ananas
Deze tropische vrucht zit vol met bromelaïne, een spijsverteringsenzym dat voedingseiwitten splitst. Ook ananas kan het beste vijftien tot dertig minuten voor een maaltijd gegeten worden.

3.  Avocado
De avocado wordt al eeuwen verheerlijkt als lekkernij met een romige textuur, maar hij zit ook boordevol nutriënten zoals luteïne en glutathion.

Verder bevatten avocado’s alle essentiële aminozuren en zijn ze een uitstekende plantaardige eiwitbron.

4.  Bijenpollen
Bijenpollen bevatten een rijke variatie van spijsverteringsenzymen waaronder amylase. Bijenpollen zijn goed te combineren met een handje ongebrande noten, of als topping op een groene smoothie.

5.  Gefermenteerde groenten
Fermentatie is hot. Er wordt steeds meer bekend over de voedingsstoffen die vrijkomen tijdens het fermentatieproces en welke gezondheidseffecten dit heeft. Fermenteren verandert het voedsel, waardoor het vaak beter verteerbaar wordt. Tijdens het fermentatieproces maken de micro-organismen enzymen aan, die ervoor zorgen dat de zuurgraad, smaak, geur, uiterlijk, verteerbaarheid en de houdbaarheid van het product verbeteren. Je darmen zullen je dankbaar zijn voor deze gezonde combinatie van enzymen en probiotica.