7

Afslanken

Conditie

Pijnreductie

Laatste blog berichten

E-Fit Experience Day!

Hoe word je Fit, Slank & Gespierd in 2 x 20 minuten per week in 2020?
Op zaterdag 11 januari organiseren we de E-Fit Experience Day.
Maak op een vrijblijvende manier kennis met de mogelijkheden van E-Fit.

Lees meer

Vijf voor je lijf!

Ons spijsverteringssysteem bestaat uit vele organen die met elkaar samenwerken. Deze organen zorgen voor afbraak van je voeding naar meer enkelvoudige vormen, zoals eiwitten, koolhydraten, vetten en vitamines. De nutriënten worden vervolgens getransporteerd door de dunne darm en dan naar de bloedbaan, waar ze energie verschaffen voor groei en herstel. Spijsverteringsenzymen zijn bij dit proces ook nodig, omdat ze moleculen zoals vetten, eiwitten en koolhydraten kunnen afbreken tot nog kleinere moleculen die makkelijk opgenomen kunnen worden. Er zijn drie belangrijke groepen van spijsverteringsenzymen:

Protease: Breekt eiwitten af tot kleine peptiden en aminozuren
Lipase: Breekt vet af tot kleien vetzuren plus een glycerolmolecule
Amylase: Breekt koolhydraten zoals zetmeel af tot enkelvoudige suikers


Enzymen worden soms ook in de dunne darm aangemaakt, zoals lactase, maltase en sucrase.

Als het lichaam niet in staat is om genoeg spijsverteringsenzymen aan te maken, kunnen voedselmoleculen niet goed worden verteerd. Dit kan leiden tot spijsverteringsaandoeningen zoals lactose-intolerantie. Als je dus voeding eet die rijk is aan natuurlijke spijsverteringsenzymen kan dat helpen om de vertering te verbeteren. Hieronder worden 5 voedingsmiddelen besproken die natuurlijke spijsverteringsenzymen bevatten.

Lees meer

Hoe hou ik mijn bloedsuikerspiegel in balans?

Word je regelmatig wakker met een rommelende maag?

Ben je overdag moe en is de snoepautomaat op je werk niet veilig?

Kun je onmogelijk een paar uur niet eten zonder chagrijnig, trillerig of duizelig te worden?

Grote kans dat je bloedsuikerspiegel schommelt.

Wist je dat een stabiele bloedsuikerspiegel je fit en energiek maakt en helpt om je gewicht stabiel te houden?
In deze blog lees je hoe het stijgen en dalen van je bloeduikerspiegel in zijn werk gaat.

En bovenal enkele goeie tips om de bloedsuikerspiegel te ondersteunen, zodat jij energiek en met een gezond gewicht de zomer in gaat.

Lees meer